MS OFFICE: MS-Word : MICRSOFT WORD/एमएस ऑफिस: एमएस-वर्ड: माइक्रोसॉफ्ट वर्ड

This section contains the computer MS-Word based questions which will create working understanding of computer-MS-Word to the aspirants of various exams i.e. CUET, SSC CGLE, SSC CHSL, SSC MTS, NTPC, RAILWAY, BANKING, CTET ETC.

इस अनुभाग में कंप्यूटर MS-Word आधारित प्रश्न हैं जो विभिन्न परीक्षाओं CUET, SSC CGLE, SSC CHSL, SSC MTS, NTPC, RAILWAY, BANKING, CTET आदि के उम्मीदवारों को कंप्यूटर-एमएस-वर्ड की कामकाजी समझ पैदा करेंगे।

MS-Word : MICRSOFT WORD

1. To open a new file in MS-Word, the shortcut key is

MS-Word में नई फाइल खोलने के लिए शॉर्टकट कुंजी है

 (1) Ctrl + X

(2) Ctrl + N

(3) Ctrl + Y

 (4) Ctrl + V

Ans: (2)

2. What is the shortcut key for centering the text selected by the user in Word? [IBPS Clerk 2011]

Word में उपयोगकर्ता द्वारा चयनित टेक्स्ट को centering करने की शॉर्टकट कुंजी क्या है?

(1) Ctrl + A

 (2) Ctrl + B

(3) Ctrl + C

 (4) Ctrl + D

(5) Ctrl + E

Ans: (5)

3. Which of the following can be used to select the entire document? [IBPS Clerk 2013, IBPS PO 2011]

संपूर्ण दस्तावेज़ का select करने के लिए निम्नलिखित में से किसका उपयोग किया जा सकता है?

(1) Ctrl + A

(2) Alt + F5

(3) Shift + A

 (4) Ctrl + K

(5) Ctrl + H

Ans: (1)

4. Shortcut key to go to last line in the document [SBI PO 2014]

दस्तावेज़ में अंतिम पंक्ति तक जाने के लिए शॉर्टकट कुंजी…….

(1) Ctrl + Last

(2) Ctrl + L

(3) Ctrl + End

 (4) Alt + End

(5) Alt + L

Ans: (3)

5. To undo the last work, we have to use which of the following Windows shortcut key? [SBI PO 2014]

अंतिम कार्य को undo करने के लिए हमें निम्नलिखित में से किस विंडोज़ शॉर्टकट कुंजी का उपयोग करना होगा?

(1) Ctrl + P

(2) Ctrl + U

(3) Ctrl + A

(4) Ctrl + Z

(5) Ctrl + W

Ans: (4)

6. To move to the bottom of a document while working on MS-Word, which command is used? [IBPS Clerk 2014]

MS-Word  पर कार्य करते समय किसी दस्तावेज़ के निचले भाग में जाने के लिए किस कमांड का उपयोग किया जाता है?

 (1) Home key

 (2) End key

(3) Ctrl + Page Down Key

(4) Insert key

(5) Ctrl + End key

Ans: (3)

7. Which is the shortcut key to display Open dialog box?

ओपन डायलॉग बॉक्स प्रदर्शित करने की शॉर्टकट कुंजी कौन सी है?

 (1) F12

(2) Shift + F12

(3) Alt + F12

 (4) Ctrl + F12

 (5) None of these

Ans: (5)

8. The shortcut key to print documents is [IBPS PO 2012]

दस्तावेज़ों को प्रिंट करने की शॉर्टकट कुंजी है

 (1) Ctrl + D

 (2) Ctrl + A

(3) Ctrl + B

(4) Ctrl + C

(5) Ctrl + P

Ans: (5)

9. Shortcut for displaying the full page as they are printed.

print होते ही पूरा पृष्ठ प्रदर्शित करने के लिए शॉर्टकट KEY……..

(1) Ctrl + F1

(2) Ctrl + F2

(3) Shift + F1

(4) Shift + F2

 (5) Alt + F2

Ans: (2)

10. To increase the line spacing, use the …………. shortcut keys.

line spacing बढ़ाने के लिए …………… शॉर्टकट कुंजियों का उपयोग करें।

(1) Ctrl + L

 (2) Ctrl + E

 (3) Ctrl + I

 (4) Ctrl + M

(5) Ctrl + 5

Ans: (5)

11. Keyboard shortcut for Cut command is [SBI Clerk 2015]

Cut  कमांड के लिए कीबोर्ड शॉर्टकट है

 (1) Ctrl + W

(2) Ctrl + Y

(3) Ctrl + Z

(4) Ctrl + X

 (5) Ctrl + V

Ans: (4)

12. Where Header appears?

Header कहाँ दिखाई देता है?

(1) Top

 (2) Bottom

 (3) Centre

(4) All of these

 (5) None of these

Ans: (1)

13. Word has a list of predefined typing, spelling, capitalisation and grammar errors that ……….. can defect and correct.

Word में पूर्वनिर्धारित typing, spelling, capitalisation and grammar errors की एक सूची है जो ……….. दोष और सुधार कर सकती है।

(1) autoentry

(2) autocorrect

(3) autoadd

(4) autospell

(5) autoword

Ans: (2)

14. How many ways you can save a document? [SBI PO 2012]

आप किसी दस्तावेज़ को कितने तरीकों से save सकते हैं?

 (1) 3

(2) 4

(3) 5

(4) 6

 (5) 8

Ans: (1)

15. To save an existing document with a different file name, click

किसी मौजूदा दस्तावेज़ को भिन्न फ़ाइल नाम से save के लिए, क्लिक करें

(1) Save button on the Standard toolbar

(2) Save on the File menu

(3) Save As button on the Standard toolbar

(4) Save As on the File menu

(5) None of the above

Ans: (4)

16. You specify the save details of your file in the [RBI Grade B 2013]

आप अपनी फ़ाइल का सेव विवरण specify करें

(1) “Save as a file” dialog box

 (2) “Save the file as” dialog

(3) “File save” dialog box

 (4) Any of ‘1’ and ‘2’

(5) None of the above

Ans: (1)

17. Which of the following is not available on the ruler of MS-Word screen?

निम्नलिखित में से कौन MS-Word स्क्रीन के रूलर/ ruler पर उपलब्ध नहीं है?

(1) Left indent

 (2) Right indent

(3) Centre indent

(4) All of these

Ans: (3)

18. In MS-Word, the default alignment for paragraph is

एमएस-वर्ड में, पैराग्राफ के लिए डिफ़ॉल्ट alignment है

(1) left aligned

 (2) centered

(3) right aligned

(4) justified

(5) None of these

Ans: (1)

19. Where you can find the horizontal split bar on MS-Word screen?

आप MS-Word screen पर क्षैतिज स्प्लिट बार/ horizontal split bar कहां पा सकते हैं?

(1) On the left of horizontal scroll bar

 (2) On the right of horizontal scroll bar

 (3) On the top of vertical scroll bar

(4) On the bottom of vertical scroll bar

Ans: (3)

 20. In Word, you can force a page break [IBPS PO 2011]

वर्ड में, आप पेज ब्रेक को बाध्य कर सकते हैं

(1) by positioning your cursor at the appropriate place and pressing the F1 key/ अपने कर्सर को उचित स्थान पर रखकर और F1 कुंजी दबाकर

 (2) by positioning your cursor at the appropriate place and pressing the Ctrl+Enter / अपने कर्सर को उचित स्थान पर रखकर और Ctrl+Enter दबाकर

(3) by using the insert/section break / इन्सर्ट/सेक्शन ब्रेक का उपयोग करके

(4) by changing the font size of your document/ अपने दस्तावेज़ का फ़ॉन्ट आकार बदलकर

 (5) None of the above

Ans: (3)

21. When working in the page break preview, you can

पेज ब्रेक पूर्वावलोकन/ preview में काम करते समय, आप ऐसा कर सकते हैं

(1) view exactly where each page break occurs

 (2) add or remove page breaks

 (3) change the print area

 (4) All of the above

(5) None of the above

Ans: (4)

22. Soft page breaks [RBI Grade B 2013]

 (1) are induced by the user

(2) are inserted by word automatically at the end of the page

(3) can be deleted

(4) are the one to show end of paragraph

 (5) None of the above

Ans: (2)

23. In order to delete a sentence from a document, you would use [IBPS Clerk 2015]

किसी दस्तावेज़ से किसी वाक्य को हटाने के लिए, आप इसका उपयोग करेंगे

(1) highlight and copy

(2) cut and paste

(3) copy and paste

(4) highlight and delete

(5) select and paste

Ans: (4)

24. When entering text within a document, the Enter key is normally pressed at the end of every [IBPS PO 2011, IBPS Clerk 2013]

किसी दस्तावेज़ में text Enter करते समय, सामान्यतः प्रत्येक के अंत में Enter कुंजी दबाई जाती है………

(1) line

(2) sentence

(3) paragraph

(4) word

 (5) file

Ans: (1)

25. About margins [RBI Grade B 2014]

मार्जिन के बारे में

(1) all sections in a document need to have same margin/ किसी दस्तावेज़ के सभी अनुभागों में समान मार्जिन होना आवश्यक है

 (2) different section can have different margins / अलग-अलग सेक्शन में अलग-अलग मार्जिन हो सकते हैं

(3) Word have predefined margins settings for all documents / Word में सभी दस्तावेज़ों के लिए पूर्वनिर्धारित मार्जिन सेटिंग्स हैं

(4) can’t say, depend on the version of Word / नहीं कह सकता, Word के संस्करण पर निर्भर है

(5) None of the above

Ans: (2)

26. Auto-text can be used to insert …. . in document. [RBI Grade B 2014]

दस्तावेज़ में, ऑटो-टेक्स्ट का उपयोग … डालने के लिए किया जा सकता है।

(1) Text

 (2) Graphics

(3) Either 1 or 2

(4) Both ‘1’ and ‘2’

(5) None of these

Ans: (4)

27. Which of the following justification align the text on both the sides left and right of margin? [IBPS Clerk 2012]

निम्नलिखित में से कौन सा औचित्य पाठ को हाशिए के बाएँ और दाएँ दोनों तरफ संरेखित करता है?

(1) Right

 (2) Justify

 (3) Both sides

(4) Balanced

(5) None of these

Ans: (2)

28. After selecting the ‘Replace’ option from the Edit menu, the following dialog box will be appear.

Edit menu से ‘Replace’ विकल्प का चयन करने के बाद, निम्नलिखित संवाद बॉक्स दिखाई देगा।

(1) Replace

(2) Find

 (3) Find and Replace

(4) Edit

Ans: (3)

29. Blinking point which shows your position in the text is called

ब्लिंकिंग पॉइंट जो टेक्स्ट में आपकी स्थिति दर्शाता है उसे कहते हैं

(1) cursor

 (2) blinker

(3) position

(4) states

(5) place

Ans: (1)

30. For printing a document, you have to put on ?

किसी डॉक्यूमेंट को प्रिंट करने के लिए आपको लगाना होगा?

(1) Printer

(2) Monitor

(3) Scanner

 (4) All of these

(5) None of these

Ans: (1)

31. Which of the following displays the buttons for changing text style, alignment and size?

निम्नलिखित में से कौन टेक्स्ट शैली, संरेखण और आकार बदलने के लिए बटन प्रदर्शित करता है?

(1) Standard toolbar

(2) Status bar

(3) Drawing toolbar

 (4) Formatting toolbar

Ans: (4)

 32. To move the text from its original position to another position without deleting it is called………………

टेक्स्ट को बिना हटाए उसकी मूल स्थिति से दूसरी स्थिति में ले जाना ……………… कहलाता है।

 (1) scrolling

(2) searching

(3) moving

(4) copying

(5) halting

Ans: (4)

33. Which of the following should be used to move a paragraph from one place to another in a Word document?

किसी Word दस्तावेज़ में पैराग्राफ को एक स्थान से दूसरे स्थान पर ले जाने के लिए निम्नलिखित में से किसका उपयोग किया जाना चाहिए?

 (1) Copy and paste

 (2) Cut and paste

 (3) Delete and retype

 (4) Find and replace

 (5) None of these

Ans: (2)

34. Portrait and landscape are

Portrait और लैंडस्केप हैं

 (1) page orientation

 (2) paper size

 (3) page layout

 (4) page margin

(5) page gap

Ans: (1)

35. Which of the following is not a font style?

निम्नलिखित में से कौन सी फ़ॉन्ट शैली नहीं है?

 (1) Bold

 (2) Italic

 (3) Regular

 (4) Superscript

(5) Bold-ltalic

Ans: (4)

36. In which menu, we will find the command document?                                            [RBI Grade B 2013]

हमें कमांड डॉक्यूमेंट किस मेनू में मिलेगा?

 (1) File

(2) Insert

(3) Tools

(4) Data

(5) None of these

Ans: (4)

37. To move to the beginning of a line of text, press the … key.

Text की किसी पंक्ति की शुरुआत में जाने के लिए, ………..कुंजी दबाएँ।

(1) Page up

 (2) A

(3) Home

 (4) Enter

 (5) None of these

Ans: (3)

38. Most of the editing tools are available under which menu?

अधिकांश editing tools  किस मेनू के अंतर्गत उपलब्ध हैं?

(1) File

 (2) Format

(3) Edit

(4) All of these

 (5) None of these

Ans: (3)

 39. The process of making changes to an existing document is referred to as … it. [SBI Clerk 2014]

किसी मौजूदा दस्तावेज़ में परिवर्तन करने की प्रक्रिया को ……….. इसे कहा जाता है।

(1) editing

(2) changing

 (3) modifying

 (4) creating

 (5) adjusting

Ans: (1)

40. Which bar is usually located below title bar that provides categorised options?

कौन सी bar आमतौर पर टाइटल bar के नीचे स्थित होती है जो वर्गीकृत विकल्प प्रदान करती है?

 (1) Menu bar

(2) Status bar

(3) Tool bar

(4) Scroll bar

 (5) None of these

Ans: (1)

41. Which of the following is not an option of Edit menu?

निम्नलिखित में से कौन सा Edit menu का विकल्प नहीं है?

 (1) Cut

(2) Copy

(3) Paste

 (4) Page Setup

(5) None of these

Ans: (4)

42. In Word, the Replace option is available on

Word में रिप्लेस का विकल्प उपलब्ध होता है

(1) File menu

 (2) Edit menu

 (3) Insert menu

(4) View menu

(5) Format menu

Ans: (2)

43. When computer users …… a document, they change its appearance.

जब कंप्यूटर उपयोगकर्ता किसी दस्तावेज़ को ……………. करते हैं, तो वे उसका स्वरूप बदल देते हैं।

(1) Edit

(2) Create

 (3) Save

(4) Format

 (5) None of these

Ans: (1)

44. In order to choose the font for a sentence in a Word document…………..               [IBPS Clerk 2011]

किसी Word दस्तावेज़ में किसी वाक्य के लिए फ़ॉन्ट चुनने के लिए…………..  

(1) select Font in the Format menu

(2) select Font in the Edit menu

 (3) select Font in the Tools menu

(4) select Font in the View menu

 (5) None of the above

Ans: (1)

45. MS-Word is a text or document editing application program that comes in the package of MS-Office Suite. Which among the given options is not related with MS-Word?      [IBPS PO 2016]

MS-Word एक टेक्स्ट या दस्तावेज़ editing एप्लिकेशन प्रोग्राम है जो MS-Office Suite  के पैकेज में आता है। दिए गए विकल्पों में से कौन सा एमएस-वर्ड से संबंधित नहीं है?

(1) Page Layout

(2) Antivirus

(3) Mailings

(4) Format Painter

 (5) SmartArt

Ans: (2)

46. Microsoft Word is a word processor developed by Microsoft. In MS-Word, Spelling Check is a feature available in which tab?

माइक्रोसॉफ्ट वर्ड माइक्रोसॉफ्ट द्वारा विकसित एक वर्ड प्रोसेसर है। एमएस-वर्ड में स्पेलिंग चेक किस टैब में उपलब्ध सुविधा है?

 (1) File

 (2) Home

 (3) Insert

(4) Review

(5) References

Ans: (4)

47. A …… is an additional set of commands that the computer displays after you make a selection from main menu. [SBI Clerk 2009]

 …… कमांड का एक अतिरिक्त सेट है जिसे कंप्यूटर मुख्य मेनू से चयन करने के बाद प्रदर्शित करता है।

 (1) dialog box

(2) sub menu

(3) menu selection

(4) All of these

(5) None of these

Ans: (2)

48. Editing a document that has been created means [IBPS Clerk 2015]

बनाए गए दस्तावेज़ को Edit करने का अर्थ है

(1) saving it

(2) printing it

(3) scanning it

(4) correcting it

(5) None of these

Ans: (4)

49. The first bar of MS-Word is

MS-Word की पहली पट्टी है…………

(1) menu bar

 (2) status bar

(3) title bar

 (4) formatting toolbar

Ans: (3)

50. What is the default file extension for all Word documents? [RBI Grade B 2012, IBPS Clerk 2014]

सभी Word दस्तावेज़ों के लिए डिफ़ॉल्ट फ़ाइल एक्सटेंशन ………………….. है?

 (1) WRD

(2) TXT

 (3) DOC

(4) FIL

(5) WD

Ans: (3)

51. When you start MS-Word, the opening document has the name as …………..

जब आप MS-Word प्रारंभ करते हैं, तो प्रारंभिक दस्तावेज़ का नाम …………………… होता है

(1) DOC 1

 (2) Document 1

 (3) Document

(4) Workbook

Ans: (2)

52. You can start Microsoft Word by using which button?

आप …………….. बटन का उपयोग करके माइक्रोसॉफ्ट वर्ड प्रारंभ कर सकते हैं?

(1) New

 (2) Start

 (3) Program

 (4) All of these

Ans: (2)

53. This program is made by Microsoft and embedded with Windows and used to view Web document.     

…………….प्रोग्राम माइक्रोसॉफ्ट द्वारा बनाया गया है और विंडोज़ के साथ एम्बेडेड है और वेब दस्तावेज़ देखने के लिए उपयोग किया जाता है।                                                                                                                                                  [RBI Grade B 2013]

(1) Netscape

(2) Outlook Express

 (3) Internet Explorer

(4) MS-Word

 (5) None of these

Ans: (4)

54. A Word processor would be used best to                               [IBPS Clerk 2011]

………….. लिए वर्ड प्रोसेसर का सबसे अच्छा उपयोग किया जाएगा

 (1) paint a picture

(2) draw a diagram

(3) type a story

(4) work out income and expenses

 (5) None of the above

Ans: (3)

55.  A program which helps to create written documents and lets you go back and make corrections as necessary.

एक प्रोग्राम जो लिखित दस्तावेज़ बनाने में मदद करता है और आपको वापस जाकर आवश्यकतानुसार सुधार करने देता है।

(1) Spreadsheet

 (2) Personal writer

 (3) Word printer

(4) Word processor

Ans: (4)

56. Microsoft Office Word is a(n)

माइक्रोसॉफ्ट ऑफिस वर्ड एक है

(1) area in the computer’s main memory in which Microsoft Office text files are stored temporarily

(2) program included withWindows2000thatcan be used only to create or edit text files, smaller than64k,thatdonotrequireformatting

 (3) classified password that prevents unauthorised users from accessing a protected Microsoft Office item or document

 (4) full featured Word processing program that can be used to create and revise professional looking documents easily

Ans: (2)

57. What is MS-Word?                               [SBI Clerk 2015]

एमएस-वर्ड क्या है?

(1) It is a calculating tool.

(2) It is a planning tool.

 (3) It is a chart.

(4) It is a networking tool.

(5) It is a document typing tool.

58 . MS-Word is a

एमएस-वर्ड एक है

 (1) tabular data formatting software

(2) Word processing software

(3) presentation software

 (4) E-mail client

Ans:  (2)

59. Which of the following is a basic software of MS-Office?

निम्नलिखित में से कौन सा MS-Office का एक बुनियादी सॉफ्टवेयर है?

(1) MS-Word

(2) MS-Excel

(3) MS-PowerPoint

 (4) MS-Access

(5) All of the above

Ans: (5)

60. Microsoft Office was developed by ………… in …

माइक्रोसॉफ्ट ऑफिस को ………… द्वारा विकसित किया गया था…………

(1) Microsoft Inc, 1970s

 (2) Microsoft Inc, 1980s

(3) Sun Microsoft, 1980s

(4) Sun Microsoft Inc, 1970s

Ans: (2)

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